
 1 

Chris	Pringle	to	Reviewer	1:	
“Some	key	facts	which	seem	not	to	be	common	knowledge:	
-	One	of	the	editors’	non-negotiable	demands	was	that	Elsevier	should	give	them	ownership	of	the	
journal;	
-	It	was	the	editors	who	refused	to	negotiate	(our	Senior	Vice-President’s	attempt	to	arrange	a	
meeting	to	discuss	the	matter	with	them	was	rebuffed)”	
	
Johan	Rooryck’s	reply:	
The	non-negotiable	demand	for	ownership	was	indeed	formulated	by	the	entire	editorial	team,	as	is	
clear	from	the	initial	letter	sent	to	Elsevier	(See	the	Lingua	editorial	team's	letter	of	renegotiation	to	
Elsevier	to	publish	Lingua	in	Open	Access	on	(what	is	now	known	as)	Fair	Open	Access	Principles,	7	
October	2015.	But	this	was	intended	as	an	opening	move	in	a	negotiation:	any	form	of	co-ownership	
was	on	the	table	for	the	editors.	But	Elsevier	never	responded	to	any	of	the	demands	with	a	
counteroffer	of	any	sort.	See	below	and	Elsevier's	response	of	16	October	2015,	signed	by	Chris	
Tancock	(Senior	Editor,	Elsevier)	to	the	Lingua	editorial	team's	letter	of	renegotiation	of	7	October	
2015).	On	the	issue	of	ownership	and	my	(foolishly)	giving	up	royalty	payments	for	Lingua	in	2003,	
see	below.	
	
The	Senior	Vice-President’s	attempt	to	arrange	a	meeting	to	discuss	the	matter	with	them	[the	
editors]	was	not	rebuffed.	First	of	all,	the	invitation	was	not	extended	to	all	of	the	editors,	just	to	
me,	the	executive	editor.	Secondly,	I	did	meet	Senior	Vice-President	David	Clark,	at	the	European	
Commission	Workshop	Alternative	Open	Access	Publishing	Models:	Exploring	New	Territories	in	
Scholarly	Communication	in	Brussels	on	12	October	2015,	in	the	presence	of	Natalia	Grygierczyk,	
Head	Librarian,	Radboud	University	Nijmegen;	and	Gerard	Meijer,	President	of	the	Association	of	
Dutch	Universities.	David	Clark	asked	me	what	I	wanted,	and	I	replied	that	I	had	made	that	clear	in	
my	letter.	There	was	no	response,	not	any	attempt	at	negotiation.	Gerard	Meijer	then	reiterated	the	
editors’	demands,	putting	the	authority	of	the	Association	of	Dutch	Universities	behind	our	
renegotiation	letter.	Later	that	week,	on	16	October	2015,	David	Clark	did	try	to	contact	me	by	
phone	and	mail	(see	Mail	correspondence	with	David	Clark).	Johan	Rooryck	then	did	rebuff	the	
request	for	a	phone	conversation,	asking	for	all	communication	about	this	negotiation	to	be	in	
writing.	
	
Chris	Pringle	to	Reviewer	1:		
“Why	would	they	do	this?	Frankly	I	believe	the	whole	episode	was	less	about	Open	Access	than	about	
Johan	wishing	to	hold	on	to	power.	We	were	implementing	Elsevier’s	new	editorial	rotation	policy,	
and	the	sequence	of	events	suggests	that	OA	was	his	pretext	to	prevent	us	ending	his	editorship,	as	
he	had	never	raised	it	as	an	issue	before.	You	will	note	that	prior	to	the	transition,	we	had	appointed	
a	co-editor	alongside	him	in	preparation	for	his	rotation	off;	but	that	with	the	creation	of	Glossa,	
Johan	is	back	in	sole	charge.”	
	
Johan	Rooryck’s	reply:	
This	is	pure	speculation	on	behalf	of	Chris	Pringle.	I	had	never	expressed	dissatisfaction	at	the	
rotation	proposed	by	Elsevier,	neither	in	conversation	or	in	writing.	The	reason	Open	Access	had	not	
been	raised	as	an	issue	before	was	that	it	was	common	knowledge	that	Elsevier	was	only	interested	
in	its	own	version	of	Open	Access:	expensive	Article	Processing	Charges	and	‘double	dipping’.		In	
actual	fact,	my	interest	in	Open	Access	had	been	sparked	by	(1)	the	Elsevier	boycott,	which	meant	
that	many	key	prospective	reviewers	had	started	to	refuse	to	review	for	Lingua.	(2)	As	of	2011,	
Elsevier	wanted	to	forcefully	intervene	in	the	composition	of	the	editorial	team:	Chris	Tancock	
(Senior	Editor,	Elsevier)	had	asked	me	very	clearly	to	pick	a	new	associate	editor	from	a	populous	
Asian	country	and	economic	powerhouse	where	he	claimed	a	lot	of	submissions	came	from.	As	I	
pointed	out	to	him,	those	submissions	were	mostly	desk	rejections.	Of	course,	Elsevier	just	



 2 

coincidentally	happened	to	sell	a	lot	of	new	subscriptions	in	the	populous	Asian	country	that	the	
new	associate	editor	should	have	come	from.	I	strongly	believed	that	the	editorial	team	and	board	
should	be	selected	on	the	basis	of	its	expertise,	not	on	the	basis	of	nationality.	
	
Further,	how	is	it	that	I	am	‘back	in	sole	charge’?	Lingua’s	editorial	team	and	board	followed	me	to	
Glossa,	and	so	did	the	entire	linguistic	community,	on	whom	Glossa	depends	for	articles	and	
reviews.	The	journal	is	owned	by	the	complete	editorial	team	and	board	in	an	arrangement	that	
makes	this	possession	untransferable	on	an	individual	basis,	as	per	the	Glossa	Constitution.	This	
ensures	that	Glossa	will	always	be	owned	by	the	linguistic	community.	I	see	that	hardly	as	evidence	
for	being	in	‘sole	charge’.	
	
Chris	Pringle	also	conveniently	omits	that	Lingua	was	only	one	of	the	journals	that	flipped	to	Fair	
Open	Access.	Two	other	journals	also	made	the	move:	Journal	of	Portuguese	linguistics	and	
Laboratory	Phonology,	with	the	help	of	Linguistics	in	Open	Access	(LingOA),	a	foundation	created	
specifically	for	the	purpose	of	flipping	subscription	journals	in	linguistics	to	Open	Access.	I	mention	
this	here	because	it	again	underscores	how	this	was	a	group	effort	by	various	people,	rather	than	a	
single	rogue	editor	who	supposedly	wanted	to	retain	‘power’.	
	
Chris	Pringle	to	Reviewer	2:	
“The	conflict	was	instigated	by	Johan	Rooryck,	who	demanded	that	Elsevier	should	entirely	give	away	
ownership	of	the	journal	to	him	and	his	colleagues.	His	associated	demand	that	we	reduce	Lingua’s	
fees	for	Open	Access	publication	is	something	we	might	have	made	some	concession	on,	as	has	
happened	on	other	Elsevier	journals,	had	negotiation	been	possible.	But	he	rebuffed	our	Senior	Vice-
President’s	request	for	a	meeting	to	discuss	these	matters,	and	in	any	case,	the	impossible	demand	
for	ownership	shows	he	never	had	any	serious	intention	of	any	other	outcome	than	resignation.”	
	
Johan	Rooryck’s	reply:	
Again,	this	is	incorrect.	The	‘conflict’	was	not	instigated	by	me,	since	the	renegotiation	letter	was	
signed	by	the	entire	editorial	team:	the	editors	were	united	in	the	demands	of	Fair	Open	Access	as	
expressed	in	our	letter	of	renegotiation.	As	far	as	I	know,	there	was	also	no	conflict,	just	a	request	to	
renegotiate	on	our	side	with	demands	that	were	rebuffed	by	Elsevier	(see	Elsevier's	response	of	16	
October	2015,	signed	by	Chris	Tancock	(Senior	Editor,	Elsevier)	to	the	Lingua	editorial	team's	letter	
of	renegotiation	of	7	October	2015).	There	was	an	written	letter	of	negotiation	on	our	behalf,.	By	
contrast,	Elsevier	did	not	even	try	to	negotiate	any	single	specific	point	of	these	demands,	neither	
orally	in	my	conversation	with	David	Clark	of	12	October	2015,	not	in	any	other	written	document	to	
me	or	any	other	member	of	the	editorial	team.		
	
Pringle’s	assertion	that	a	reduction	in	Lingua’s	fees	for	Open	Access	‘publication	is	something	we	
might	have	made	some	concession	on,	as	has	happened	on	other	Elsevier	journals’,	was	never	
discussed	with	us.	Note,	by	the	way,	that	these	fees	have	not	changed:	they	are	still	in	the	amount	
of	1800	USD	(https://www.elsevier.com/journals/lingua/0024-3841/open-access-options)	
	
About	the	‘the	impossible	demand	for	ownership’:	it	is	interesting	to	note	that	until	2003,	I	was	paid	
royalties	in	lieu	of	a	flat	fee.	I	still	have	the	papers	to	prove	it.	Royalties	imply	at	least	some	form	of	
co-ownership:	according	to	Wikipedia	“A	royalty	is	a	payment	made	by	one	party,	the	licensee	or	
franchisee	to	another	that	owns	a	particular	asset,	the	licensor	or	franchisor	for	the	right	to	ongoing	
use	of	that	asset.”.	I	did	not	realize	the	implications	of	changing	this	advantageous	agreement	in	
2003.	Some	might	say	I	was	cheated	out	of	my	ownership	of	the	journal	at	that	time.	But	the	editors	
would	certainly	have	seriously	considered	any	form	of	co-ownership	that	Elsevier	was	willing	to	
consider.	Remember	this	was	a	negotiation,	and	negotiations	imply	concessions	on	all	sides.	There	is	
no	evidence	in	writing	or	in	any	other	way	that	Elsevier	was	willing	to	consider	any	of	our	demands.	



 3 

	
As	I	have	said	above,	I	have	not	rebuffed	the	Senior	Vice-President’s	request	for	a	meeting	to	discuss	
these	matters	(see	my	correspondence	on	this	matter	with	David	Clark,	Senior	Vice-President).	I	met	
David	Clark	in	Brussels,	as	mentioned	before,	and	subsequently	he	wanted	to	discuss	matters	over	
the	phone,	never	agreeing	to	my	request	to	put	things	in	writing	(so	I	could	share	them	with	my	
associate	editors).	So	it	should	be	very	clear	that	the	unwillingness	to	enter	negotiations	lies	
squarely	with	Elsevier,	not	with	the	Lingua	editorial	team.		
	
Chris	Pringle	to	Reviewer	2:	
“I	can	understand	Johan’s	wish	to	continue	as	the	editor-in-chief	of	a	journal,	and	I	do	sympathise	
with	his	unhappiness	at	the	prospect	of	that	ending	through	no	fault	of	his	own,	as	indeed	he	was	
doing	a	very	good	job.	(Prior	to	his	resignation,	we	were	already	in	the	process	of	implementing	our	
editorship	rotation	policy;	we	had	appointed	a	co-editor	alongside	him	in	preparation	for	ending	his	
role	as	an	editor.)	If	you	regard	seeking	to	replace	a	competent	and	effective	editor	after	well	over	a	
decade	in	the	role	as	unreasonable,	then	you	may	view	Elsevier	as	having	initiated	the	conflict.	But	I	
feel	an	objective	observer	would	surely	recognize	that	this	was	really	a	fight	that	was	entirely	of	
Johan’s	making,	that	the	resignation	was	entirely	his	choice,	and	that	he	deliberately	left	no	other	
way	out.”	
	
Johan	Rooryck’s	reply:	
See	my	reply	to	a	similar	speculative	assertion	above.	My	purported	wish	to	continue	as	the	editor-
in-chief	of	a	journal	is	slanderous	speculation	on	Pringle’s	behalf,	and	an	attempt	to	attribute	
motives	to	me	that	I	never	had.	
	
Chris	Pringle	to	Reviewer	2:	
“Perhaps	you	did	not	notice	Johan	himself	co-authoring	a	paper	with	Leiden	PhD	student	Monica	Lau	
which	was	published	in	Lingua	over	a	year	after	his	resignation	(the	copyright	transfer	form	was	not	
signed	until	December	2016,	and	the	paper	could	have	been	withdrawn	at	any	time	prior	to	that):	
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0024384116301747	
Why	is	it	acceptable	for	her	paper	to	appear	in	a	supposedly-dead	journal,	but	unacceptable	for	other	
less	favoured	authors	even	to	get	their	work	reviewed	for	it?	Why	was	it	not	withdrawn	and	
published	in	Glossa?	If	this	conflict	was	really	about	some	high	principle,	then	that	principle	seems	to	
be	a	conveniently	flexible	one.”	
	
Johan	Rooryck’s	reply:	
Allow	me	to	quote	from	Monica	Lau’s	statement	on	my	Facebook	page	regarding	this	issue:	“The	
article	that	Johan	and	I	co-authored	had	been	in	the	making	since	2012,	as	part	of	a	Special	Issue,	
when	Johan	was	still	the	Editor-in-Chief	of	Lingua,	and	when	Lingua	was	still	a	respectable	journal.	
Following	the	decision	by	the	editorial	team	to	transition	to	Glossa--in	light	of	Elsevier's	refusal	to	
accept	terms	of	fair	open	access	for	Lingua--there	was	considerable	debate	as	to	whether	we	should	
continue	with	the	proposed	publication	of	the	special	issue	in	Lingua.	Following	much	soul-
searching,	we	decided,	as	we	had	already	committed	to	publication	in	Lingua,	and,	given	various	
undertakings	to	this	effect,	both	to	the	journal	and	more	importantly,	the	contributors,	that	it	would	
only	be	the	honorable	thing	to	do,	to	honor	our	promise,	and	proceed	with	its	publication	in	Lingua.	
Withdrawal	of	our	paper	would	have	undermined	the	Special	Issue	as	a	whole.	But	this	decision	does	
not,	in	any	way,	mean	that	we	supported	Lingua,	then	or	now,	nor	that	we	somehow	operate	double	
standards.	We	stand	by	our	principles;	it	is	precisely	because	of	these,	that	we	decided	to	proceed	
with	the	publication	of	our	paper.	By	seizing	upon	the	fact	that	we	published	the	paper	in	Lingua,	
after	Glossa	had	been	established,	as	"evidence"	that	Johan	and/or	myself	somehow	maintain	
support	for	Lingua	is	both	far-fetched,	and	frankly,	preposterous.	It	both	beggars	belief,	and	seeks	to	
convince	the	credulous,	refashioning	facts	to	fit	the	malicious	Elsevier	world-view:	academics	should	



 4 

produce	content	free	of	charge,	they	should	provide	their	reviewing	service	free	of	charge,	and	then,	
pay	to	get	it	back!	This	modus	operandi,	evident	in	this	disingenuous	impugning	of	Johan,	is	cynical,	
and	evidences	Elsevier's	lack	of	principles	when	money	is	at	stake.	A	similar	message,	to	the	one	sent	
by	Chris	Pringle,	was	also	sent	by	Marta	Dynel.	When	I	pointed	out	the	facts,	she	apologized,	
acknowledged	her	misrepresentation,	and	promised	to	never	resort	to	such	tactics	again,	in	order	to	
convince	linguists	to	review	for	Lingua.	Apparently,	this	tactic	is	now	systemic.	It	must	be	defeated.	
Only	by	a	total	boycott	of	the	zombie	Lingua	will	that	be	achieved.”	


